Sådan foregår et syn:

Vi kontrollerer færdselssikkerhedsmæssige og miljømæssige forhold ved et køretøj.

Færdselssikkerhedsmæssige forhold er f.eks. kontrol af styreapparat, bremser, lygter, signalapparat, reflekser og bærende dele, bl.a. hjulophæng, støddæmpere og dæk.

Miljømæssige forhold er f.eks. kontrol af røg, kulilte og støj.

Reglerne er fastsat af trafikstyrelsen og revideres jævnligt. Se evt Færdselsstyrelsen side for aktuelle regler.

Når et køretøj er synet og godkendt af Thybilsyn.dk, opfylder det lovens minimumskrav på godkendelsestidspunktet men ikke nødvendigvis en måned senere. Fx kan en bil godkendes med dæk, der lige netop har den krævede mønsterdybde på 1,6 mm, men er ikke nødvendigvis lovlig på dette punkt 14 dage senere.

Hos Thybilsyn.dk har vi solid ekspertise og indgående kendskab til de forskellige bilmærker og modeller, så vi kender til stærke og svage sider, – og ved hvad vi skal kigge efter!

 

Det tjekker vi under synet:

Stelnummer

Stelnummeret tjekkes, så nummeret skal være læseligt. Du kan selv fjerne evt rust med en stålbørste. Er stelnummeret helt væk, kan vi hjælpe med at få tilladelse fra ”Told og Skat” til at genindhugge nummereret.

Bremser

Såvel forbremser, bagbremser og parkeringsbremsen (håndbremsen) afprøves i bremseprøvefeltet, hvor vi bla kan se skævbremsning og variation i br
emsekraften på hvert hjul.

Vi anbefaler at køre bremserne til nogle dage inden syn, hvis de er blevet skiftet, renset el. smurt.

Lys og lygter

Vi kontrollerer at alt lys virker, det vil sige positionslys, nærlys, fjernlys, baklys, stoplys og nummerpladelys, og tågelygter. Har man eftermonteret et par tågelygter eller andre lygter, skal disse fungere. Endelig tjekkes lygtejusteringen og at lygteglassene er intakte.

Ruder

Synsfeltet, som er det område viskerne visker rent, skal være fri for klistermærker, sugekop, stenslag og revner. Ridser kan nedsætte sigtbarheden især ved lavstående sol, hvilket udgør en sikkerhedsrisiko og bilen kan derfor ikke godkendes. Vi får ofte spørgsmål om ruder og derfor har vi lagt reglerne særskilt ind her på siden.

Instrumenter

Instrumenter, – så som sprinkler, horn, advarselsblink og advarselslamper mv kontrolleres også.. Du skal være opmærksom på, at alt det udstyr der er monteret på bilen, skal virke.

Motorrum

Af miljøhensyn kontrollerer vi at der ikke er unødig oliespild fra motoren. Vi undersøger om benzinslangerne er gamle og møre, da utætte slanger kan lække benzin og om batteriet er spændt forsvarligt fast, begge dele for at mindske risikoen for brand fx i forbindelse med uheld.

Undervogn

Styrekugler, diverse bøsninger og aksler tjekkes. Der må ikke være slør eller andre defekter. Hjulene løftes og det kontrolleres, at bremserne ikke hænger, hvilket vil sige, at hjulene skal kunne dreje ubesværet rundt.

Seler

Rulleselerne tjekkes – de skal blokere, når man trækker hurtigt i dem

Dæk

Dækkene kontrolleres om de lever op til lovens minimumkrav. Der skal være mindst 1,6 mm mønsterdybde på dækket og dæksiderne kontrolleres for revner.

Rust

Vi kontrollerer for rust. Der må ikke være gennemtæringsrust i de bærende dele, – det vil sige paneler, vanger, svingarme, forbro, fjederskåle og støddæmpertårne.

Anhængertræk

Er der træk på bilen, vil det blive kontrolleret for bla rust. Et aftageligt anhængertræk skal kontrolleres påsat, bla for om kuglen går op og dækker for nummerpladen. Stikdåsen bliver kontrolleret for korrekt funktion.

Miljøkontrol

Benzinbiler tjekkes med CO2-måling og på dieselbiler foretages der en røggas-måling, hvor man måler udstødningsgassens røgtæthed.

Afhængigt at bilens alder og type er der forskellige grænseværdier, og overstiges de, kan bilen ikke godkendes.

Prøvekørsel

Vi prøvekører alle køretøjer for at finde evt fejl, som kun kan findes under kørsel, fx defekt kobling.